Trafiekcijfers november 2011

 

Vergelijking tussen de periode Nov 2010 en 2011

2010
2011
Verschil
Bewegingen (charters en cargo):
278
221
-20,5%

 

 
2010
2011
Verschil
Bewegingen: 1.999 1.979 -1,0%
Passagiers: 10.985 10.608 -3,4%
Vracht/ton: 5.739 4.108 -28,4%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Nov 2010 en 2011

2010
2011
Verschil
Bewegingen (charters en cargo):
3.315 2.991 -9,77%

 

 
2010
2011
Verschil
Bewegingen: 35.838 35.017 -2,3%
Passagiers: 200.403 225.023 +12,3%
Vracht/ton: 57.281 52.056 -9,1%


Commentaar:

EN DE BOER HIJ PLOEGDE VOORT ...

(ballade van de boer door J.W.F. Werumeus Buning (1891-1958))

En de boer, hij ploegde voort. Het is diep in het volksgeloof verankerd dat het boerenbedrijf gekenmerkt wordt door domheid en onwil tot verandering.

Helaas is de betekenis van deze ballade heden ten dage ook toepasselijk op het Vlaams luchthavenbeleid.

De maand november was nogmaals het zoveelste bewijs dat de kustluchthaven commercieel uiterst kwetsbaar is.

Niet toevallig hebben,tijdens een werkvergadering begin november, wij het Kabinet Crevits opnieuw de neus op de feiten gedrukt.

Dat REPLO's analyse en jarenlange betoog de juiste zijn, kon door de kabinetsmedewerkers niet weerlegd worden.

In tegenstelling tot de afbraaktheorie van WILOO en hun groene vriendjes hebben wij er gepleit voor pro-actieve acties en incentives om nieuwe trafieken aan te trekken.

Groot was onze verbazing, toen we hoorden dat, tot op heden, geen enkele vraag in die zin vanuit de luchthaven Oostende-Brugge gekomen was.

Het is dan niet verwonderlijk vast te stellen dat november 2011 op alle vlakken negatief was.

Een eigen analyse toont volgende belangrijke factoren aan:

Er waren 56 bewegingen van commerciële vliegtuigen minder dan in november 2010.

Alhoewel Egyptair Cargo stilaan weer op dreef komt, voerde deze maatschappij toch 17 bewegingen minder uit.

Bij Allied Air/World Airways stellen we ongeveer een status quo vast (enkele vluchten minder dan in 2010, maar gecompenseerd door een aantal B-747's en AN124's).

De grootste daling is echter te vinden bij de passagiersvluchten en varia.

Hoofdreden ligt hier bij het feit dat de luchthaven in november 2010 een pak uitwijkingen verwerkte van toestellen die elders vanwege sneeuw en ijzel niet konden landen.

Dit jaar echter zagen we slechts 2 bewegingen van een uitwijker. Meer nog, vanwege de dichte mist en het nog steeds ontbreken van een ILS Cat III op Oostende-Brugge, moesten een aantal vliegtuigen noodgedwongen hun vluchten naar Brussel en Luik afleiden.

Dit alles leidde tot een verlies aan passagiers voor de kustluchthaven.

Voor december 2011 verwachten we geen beter nieuws: een jaar geleden genoot Oostende-Brugge ook in december van tal van uitwijkingen door het barre winterweer.